Subscribe News Feed Subscribe Comments

Generasi Pertama

IBM 701

Komputer awalan 40-an sizenya sangat besar dan dikelaskan sebagai kerangka utama (Manframe). Dengan menggunakan tabung vakum, tujuannya agar pemprosesan dan penyimpanan maksimal. Tabung vakum cepat panas dan mudah terbakar. Selan itu tabung vakum memerlukan elektrik yang amat banyak sehingga mengganggu kelancaran arus elektrik.


Tabung vakum ENIAC

Pada tahun 1946 komputer elektronk digital yang pertama yaitu ENIAC ( Elektronik Integrator And Calculator )telah diciptakan oleh Dr. John Mauchly dan Presper Eckert. ENIAC mempunyai luas 140 meter persegi, berat mencapai 30 ton, 130 kilowatt tenaga dan menggunkan 18000 unit tabung vakum. Penyimpanan ingatan di dalam komputer atau lebih dikenali sebagai Konsep Aturcara Tersimpan (Stored Program Concept) telah diciptakan oleh John Von Neumann yang menggunakan nombor binari (0 dan 1) untuk melakukan tugas pemprosesan dan storan.

EDSAC (Elektronic Delay Storage Automation Calculator) telah menggunakan raksa yang telah dimasukkan ke dalam tabung untuk menggantikan tabung vakum yang berfungsi sebagai penyimpnan. EDSAC dikembangkan oleh Cambridge University, England. EDSAC adalah computer pertama yang menggunakan konsep Dr. John Mauchly dan Presper Eckert.

EDVAC (Electronic Discrete Variable Automatic Komputer) lebih unggul dari ENIAC dengan mengurangi penggunaan tabung vakum. EDVAC menggunakan istem number binary. UNIVAC1 (Universal Automatic Calculator) yang juga ciptaan Dr. John Mauchly dan Presper Eckert telah dikeluarkan untuk memproses data perniagaan pada tahun 1951 untuk menggantikan komputer-komputer yang sebelum ini hanya digunakan bagi tujuan pengiraan.

sumber : http://dinifitri.blogspot.com/2008/09/generasi-komputer.html

0 komentar:

Posting Komentar

 
Aorama Blog | TNB
film izle film izle para kazan evde is blogger themes 7 e kitap 7 e kitap