Subscribe News Feed Subscribe Comments

Generasi Kedua

UNIVAC III

Dalam generasi ini computer menggunakan transistor dan dioda untuk menggantikan tabung vakum. Ukuran komputernya menjadi lebih kecil dan murah. Transistor tidak mudah terbakar dibandingkan dengan tabung vakum. Computer generasi kedua menggunakan teras magnetik untuk media penyimpanan. Teras magnetik menggunakan besi-besi halus yang dililit oleh lilitan elektrik. Kemampuan pemprosesan serta size ingatan utama komputer juga bertambah besar. Ini menjadikan komputer lebih pantas menjalankan perintah.

Bahasa pemprograman dalam computer generasi kedua menggunakan bahas tingkat tinggi seperti FOTRAN dan COBOL digunakan untuk menggantikan bahasa mesin yang susah dimengerti. Bahasa FOTRAN dan COBOL menjadikan pengendalian computer lebih mudah. Permintaan komputer bagi tujuan pemprosesan data dalam bidang perniagaan mulai meningkat. Masyarakat mulai menerima komputer dan kerjaya dalam bidang komputer mula mendapat tempat

Famili kedua terbesar dalam kategori computer yaitu Minikomputer. Harganya lebih murah berbanding dengan kerangka utama (Mainframe). Ia menggalakkan lagi penggunaan komputer dalam bidang perniagaan. DEC PDP-8 adalah komputer mini yang pertama dihasilkan dalam tahun 1964 yang kemudiannya dituruti oleh IBM (International Business Machine) dengan komputer mini mereka 7090 dan 7094.

Sumber : http://dinifitri.blogspot.com/2008/09/generasi-komputer.html

0 komentar:

Posting Komentar

 
Aorama Blog | TNB
film izle film izle para kazan evde is blogger themes 7 e kitap 7 e kitap